Vitin e kaluar bëra filmin më personal të karrierës për vdekjen e babait tim, Elit, në janar të vitit 2021, në moshën 92-vjeçare. Babai ishte në spital në shtratin e vdekjes, pa shpresa shërimi. Nëna ime kishte vështirësi ta përballonte. Opsioni u duk që ai të zhvendosej në një qendër për muajt e ardhshëm.
Kam qenë regjisore për 30 vite dhe gjithmonë kamë ëndërruar të tregoj storien e babait tim. Pretendoj të bëj filma për karakteret që i përshkruaj si “vizionarë të pamundur”: njerëz me një vizion të veçantë, të cilët ndonjëherë veprojnë të pamundur për të provuar dhe realizuar atë – dhe për t’i bërë ballë dyshimit dhe talljes që ata pësojnë.
Nganjëherë kjo është mënyrë e sjellshme për të përshkruar një megalomaniak, por jam e tërhequr të tregoj storie të njerëzve që shtyejnë kufijtë, sepse mendoj – mirë dhe keq – ata do të inspirojnë të tjerët të jetojnë më interesant.
Në filmin tim, Dig!, ne shohim Anton Newcombe të udhëheqë grupin The Brian Jonestown Massacre përmes regjistrimeve të panumërta brilante, ndërsa në të njëjtën kohë saboton çdo mundësi për sukses komercial. Për We Live in Public, unë ndoqa Josh Harris ndërsa ai shpenzoi milionat e tij duke krijuar një eksperiment social të drejtpërdrejtë brenda një bunkeri kibernetik me bazë në Manhattan për të provuar të testojë humbjen e intimitetit dhe privatësisë që do të vinte me internetin.
Shikova Russell Brand të kërkonte qëllimin më të madh në Brand: A Second Coming, derisa Matt Smith udhëhoqi biografinë e Robert Mapplethorpe, fotografi kontravers i njohur më së miri për pozat S&M (sadizëm dhe mazokizëm).
Babai ishte vizionari origjinal i pamundur i imi: personi më i qëndrueshëm dhe inovativ që kam njohur ndonjëherë. 50 vite më parë, ai krijoi një linjë ajrore, ‘Air Florida’, e cila u bë linja ajrore që u rrit më së shpejti në botë. Një ditë, dhjetë vjet më vonë, në moshën 53-vjeçare, ai vrapo 10 kilometra dhe udhëhoqi një mbledhje për 1,000 të punësuar, para se të bënte një masazh, gjatë të cilës ai përjetoi një aso që quhet “kërcitje e qafës” për të liruar stresin. Procedura dëmtoi një arterie, e cila u ënjt menjëherë, e që e la babain të paralizuar në njërën anë të trupit dhe të verbër në syrin e majtë.
Ai pastaj u përjashtua nga linja ajrore dhe humbi gjithçka financiarisht. Prapë, humori i tij, qëndrueshmëria dhe sharmi i dhanë mundësinë të vazhdonte të jetonte i pasur dhe i suksesshëm në jetë për 40 vitet e ardhshme.
Mundësia e ndarjes nga familja për të në fillim të vitit të kaluar ishte, megjithatë, e pamendueshme për të. Pasi jetoi me paralizë për kaq shumë vite dhe asnjëherë nuk u ankua, babai dëshpërimisht po kërkonte ndihmë. U desh të nderonim dëshirën e tij, por si?
Disa vite më parë, vërtetë u tundova nga një film i Peter Richardson të quajtur How We Die in Oregon. Ndoqi disa njerëz derisa ligjërisht vranë veten kur ky shtet u bë i pari në ShBA që e lejoi. Nuk do t’i harroj kurrë shkrepjet e fundit, nga jashtë dritareve të mbuluara, pasi personazhi kryesor tha lamtumirën e fundit dhe mori pijen që do ta vriste. Ishte viti 2011.
Dhjetë vite më vonë, dhe babai im papritur po na përgjërohej të ndihmonim t’i jepte fund jetës së tij. Nuk e kisha idenë se kishte hyrë në fuqi ky ligj në Kalifornia. Vëllai im zbuloi një ligj që i jepte të drejtën pacientëve të sëmurë rëndë t’i jepnin fund jetës pas një periudhe pritjeje 15-ditore.
Ndjeva një tundim të pandalshëm për ta xhiruar babain, por isha e shqetësuar. A po mundohesha të përdorja kamerat të distancoja veten nga fakti se babai im po vdiste? Apo, a do ta pengonte eksperiencën e familjes time? Takova një terapist, i cili më tha se duhet të ndjek instiktet – dhe, më e rëndësishmja, babai im u pajtua.
Regjia ishte për mua aty si një mik i vjetër. Më lejoi të jem plotësisht prezente si bija e babait dhe qendërmbrojtësi i kujdesit të tij, sepse nuk më duhej të shqetësohesha për të harruar tingullin e zërit të tij apo gjërat e çmuara dhe shpesh gazmore që thoshte.
Tre javë pasi vdiq, ne mbajtëm një shërbim përkujtimor në internet. Motra ime kërkoi të bënim një video pesë-minutëshe për të. Nuk doja t’i prekja pamjet kaq herët në vajtimin tim, por kur e bëra, isha e shokuar. Babai im ishte i gjallë brenda sistemit editues por gjithashtu nuk po vuante më. Kishte të drejt të vdiste sipas kushteve të veta, dhe unë po mundja tash të vajtoja me të, duke qeshur e qarë për orë në fund, duke rivizituar atë vend të shenjtë përmes syve të kamerës. Kisha një vlerësim të ri për fuqinë e patjetërsueshme dhe magjike të filmit.
Një javë më vonë, dorëzova një video 32-minutëshe për shërbimin përkujtimor. Nga aty, nuk mund të ndalja së edituari. Pasi shkova nga e bija në regjisore, vura re se të gjitha ata që futeshin e dilnin nga dhoma e prindërve të mi, largoheshin të ndryshuar.
Ata dukeshin të ngushëlluar dhe të nxitur nga frika, dashuria – dhe zgjuarsia e mprehtë e babait tim. Shikimi i kësaj – duke e vërejtur tani, pavarësisht se kam qenë në dhomë ndërsa ndodhi – ishte përvoja më transformuese e jetës sime.
Mendoj se një prej mrekullive të kinemasë është se sa më intim të bëhet regjisori, aq më mishërues dhe ndikues puna jonë mund të jetë. Ftoj audienca në shtëpinë e prindërve të mi pa menduar, që i liron ata të kenë ndërveprimet e tyre me botën përpara – dhe njerëzit më thonë se shohin familjet e tyre në ekran, edhe pse njoftohen aty për aty me timen.
Nëna ime shikoi secilin version, e editova filmin për çdo ditë në vitin e parë pas vdekjes së babait. Ajo donte të kalonte kohë me të. Tash ajo bën turne nëpër botë me filmin, për ta ndarë burrin me të tjerët.
Mendoj se arsye kyçe pse babai im ishte i vendosur t’i jepte fund jetës është për shkak se ndihej se mund të bënte më shumë për të na ndihmuar nëse ai lirohej nga trupi i tij. Tash, ai jeton në zemrat dhe mendjet tona, jo vetëm të familjes, por të panjohurve po ashtu, si vizion i bukur i njerëzores, që na jep mësim më shumë si të jetojmë se sa si të vdesim.
Last Flight Home publikohet nëpër kinema më 25 nëntor.